Zánět, kam se podíváš

Když se řekne „zánět„, každému se asi vybaví zarudlé, bolestivé místo na těle, které je oteklé a nějakým způsobem omezuje tělo či jen jeho část v plném fungování. V tomto případě by se jednalo o akutní zánět, který se celkem snadno pozná.

Jenže v posledních letech přibývá také chronického zánětu a ten může nehezky potrápit tělo i celý pohybový systém.

Lidé v dnešní době rádi svádějí pohybové obtíže na stoupající věk. V určité době se všichni začali smiřovat s tím, že se stoupajícím věkem stoupají fyzické obtíže i bolesti těla.

PROČ?

Když během úvodní terapie probírám s lidmi jejich anamnézu a fyzické problémy, kterými si za život prošli, tak vždycky, vždycky, vždycky měli nějaké obtíže již v minulosti. A velké množství z nich již od mládí. O věku to tedy nebude.

Věkem se pouze problémy nastřádají a tělo se jen hlasitěji dožaduje jejich řešení. Hlásilo se o ně pokaždé, jen je přehlížíme, umlčujeme léky, injekcemi, infúzemi, některé obtíže odezní a za čas se projeví jinde a tak stále dokola. A jednoho dne to naše tělo už nezvládá kompenzovat a vypoví službu, řekne DOST. Proto se obtíže nejčastěji řeší až v pokročilém věku, kdy organismus nemá jiné východisko. Bolest se zvyšuje a pohybových omezení přibývá.

A jedním ze záškodníků bývá chronický zánět, který se v těle v průběhu života usadil a hlodá a hlodá a hlodá. Takový zánět může v těle přebývat měsíce, roky, až do konce života. Obtížně se v těle rozezná, nemá takové projevy jako jeho akutní forma, může zpomalit metabolismus i ovlivnit celkový stav organismu. Na jeho podkladě vzniká spousta byť zdánlivě nesouvisejících onemocnění.

Může to být: astma, různé i potravinové alergie, kožní onemocnění, zažívací obtíže, častá únava, cukrovka, onemocnění srdce, cév, rakovina, demence, deprese, artritida, autoimunitní onemocnění, bolesti pohybového systému, migrény apod.

Příčin vzniku chronického zánětu je spousta. Jedním z nich je i nevhodně zvolená strava, ve které člověk přijímá hodně omega-6 mastných kyselin, zatímco má nedostatek omega-3 mastných kyselin.

PROČ JE SPECIFICKÝ POMĚR MEZI NIMI DŮLEŽITÝ?

Omega-6 mastné kyseliny pomáhají zánětu v těle, jsou tedy tzv. PROzánětlivé. Jsou samozřejmě důležité, protože zánět je fyziologický proces, kterým se tělo čistí od bakterií, virů nebo jiných cizorodých látek, které tělu škodí. Všeho ale s mírou. Když se zánět jednou rozběhne, musí se také umět ukončit.

A proto tu jsou zase omega-3 mastné kyseliny, které působí PROTIzánětlivě a pomáhají zánět ukončit.

Správný poměr mezi nimi by měl být 3:1 a nižší (3 dílky omega-6 a 1 dílek omega-3). Realita bývá ovšem mnohem horší. S každým vyšším poměrem se také zvyšuje riziko nějakého onemocnění.

CO SE S TÍM DÁ DĚLAT?

V první řadě je zapotřebí zamyslet se nad svým stravováním, nad složením jídla. Existují i knihy, které se zabývají protizánětlivou stravou. Můžete také navštívit odborníka na výživu, který vám s tím pomůže.

Zdroj:

  • FREJ, David. Zánět: skrytý zabiják: příčiny, léčba, prevence. Praha: Eminent, 2015. ISBN 978-80-7281-492-3.
  • CLAYTON, Paul, Dr. Ať je vaše jídlo vaším lékem: nová cesta ke zdraví, uzdravení a štěstí. Spojené království: Oxford, 2018. ISBN 978-1-9993553-5-7.
Jsem expertka na fyzioterapii. Pomáhám lidem najít cestu, jak se ve svém těle zase cítit dobře, aby si mohli užívat život plnými doušky. Můj příběh si přečtete zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů